IDEAproductions werkt aan een breed scala van projecten, groot en klein, zowel in opdracht als autonoom. Of het nu om korte of lange samenwerkingen gaat, elk project wordt met zorg gerealiseerd. Van boeken tot films, van woord tot beeld. De focus ligt op zowel artistieke projecten als sociaal-maatschappelijke en kunsttherapeutische trajecten.
​
Heb je een idee, een vraag, of wil je samenwerken? Neem gerust contact op!
PROJECTEN IN IDEE OF PRODUCTIE
Beste student,
Liefste toekomst,
voor de student (leraar-kunstenaar), voor de toekomstdenker
in productie
in deze publicatie worden handgeschreven brieven naar de fictieve student, leraar-kunstenaar (van de educatieve master in de kunsten) samen met brieven naar de toekomst gebundeld. Met een associatieve aaneenrijging van gedachten, dan filosoferend, dan concreet, met fouten en gevoeligheden, zowel bedacht als affectief, soms literair dan weer arbitrair, zoekt deze publicatie een dialoog met de wereld, de denker, de eeuwige student. De brieven balanceren op de grens van een intieme diepgewortelde leefwereld met al zijn idiosyncratische logica's en de verbalisering naar de 'intieme' of 'afstandelijke' andere.
VOLTOOIDE PROJECTEN
MOVING - SILENCE
​
Artistieke documentaire
Release oktober 2024
34:10 min
Arabisch, Engels, Tigrinya gesproken
Engelse ondertiteling
Kleur & zwart-wit
16/9
HD formaat
​
Centraal staat het inspirerend verhaal van Hewan, Sabir, Ram en William, vier mensen die hun thuisland moesten verlaten. Van januari tot mei 2024 werkten ze samen aan het verbeelden van hun individuele verlieservaring. De filmcamera bood een veilig en vertrouwd kader om een gedeelde bezorgdheid en hun persoonlijke ervaring rond oorlog en de impact op de mens in beeld te brengen.
​
Het project vond plaats in S.M.A.K. en het ponton van Fedasil, Gent en werd begeleid door Maïté Baillieul, filmmaker, kunstenaar, in het kader van haar opleiding tot beeldend therapeut.
Het gebruik van de filmcamera creëerde een veilige en vertrouwde ruimte waarin de deelnemers konden bewegen en manieren vonden om hun verlies in een filmische context uit te drukken. Hierdoor kwamen intense persoonlijke processen naar boven, die met de steun van de groep een plek zoeken in een samenleving ver van het thuisland van de deelnemers. Uiteindelijk kozen de deelnemers ervoor om samen een film te maken, waarin hun gedeelde zorgen en ervaringen met oorlog en de impact daarvan op de mens centraal staan. Ze verlieten het oorspronkelijke idee om anderen te interviewen en richtten zich op hun eigen vragen en ervaringen. Dit leidde tot een film waarin elke stem hoorbaar is en die een beroep doet op de menselijke betrokkenheid van de toeschouwer. De nachtelijke straatbeelden weerspiegelen niet alleen de moed en noodzaak van elke deelnemer om verbinding te maken met hun nieuwe omgeving, maar leggen ook de kloof bloot tussen hun innerlijke leven en de buitenwereld die ogenschijnlijk rustig verdergaat.
​
© 2024
RENDEZ-VOUS À LA MER
​
Kortfilm
Release Juli 2018
14:58 min
Frans & Zwitsers-Duits gesproken
Engels of Nederlandse ondertiteling
Kleur & zwart-wit
16/9
DCP-formaat
AUDIO: DTS
​
Regisseur/senarist/producent Maïté Baillieul
DOP Tim De Smet
Choreografie: Nicole Kohler
Hoofdcast: Nicole Kohler/Francis Claeys/Marc Van Dijck
Klankband: Yoerik Roevens
Rendez-vous à la mer is een poëtische kortfilm over het stervensproces van Fritz. De film ontwikkelt als een gedachte, een zucht, een gedicht. Fritz ontwaakt op zijn doodsbed aan de zee, waar hij de laatste wassing krijgt van zijn geliefde, Ulrich. Een eindeloos nu-moment draagt het ritueel, waarin ze afscheid nemen van elkaar. De wisselende beeldformaten, laat de kijker bewegen tussen Fritz zijn subjectieve ervaring en de reële tijd. Zo vervaagt de grens tussen binnen en buiten, heden, verleden en droom. Met de zee als auditieve gids beleeft Fritz de wereld door zijn zintuigen, zonder nog zelf iets te kunnen doen. De objectieve scènes construeren de sobere narratieve boog; Ulrich komt een ruimte binnen, wast, droogt en balsemt Fritz, kleedt hem aan en bedekt hem met een wit laken. Is ze klaar, dan wacht ze op iets wat het einde of de uiteindelijke dood zou kunnen zijn. Maar Ulrich botst enkel op leegte, en een grote onrust overvalt haar. Opgeslorpt door Ulrich en de dodenwereld die zich meer en meer aan hem opdringt, gaat de tijd aan Fritz voorbij tot hij abrupt wordt weggetrokken door een andere dimensie waar hij geen vat op heeft. Zoals Fritz zijn wereld passief ervaart, krijgen we als toeschouwer geen duiding of uitleg bij de verschillende personages die langs komen. De afwezigheid van dialogen en het plotse einde, laten de kijker achter met een filmische ervaring, gekleurd door existentiële vragen, met enkel de herinnering aan wat de aandacht trok.
​
© 2018
BREEDHOEK
M-Decreet: inclusief of exclusief?
Een film van Maïté Baillieul en Nancy Vansieleghem
LUCA School of Art
In opdracht van het
Kinderrechtencommissariaat en NVSG/ANAH
Met de steun van
NVSG
LUCA School of Arts Campus Sint Lucas Gent
Het M-Decreet wil het onderwijs inclusiever maken. Het doel is meer leerlingen in het gewoon onderwijs school te laten lopen en minder leerlingen naar het buitengewoon onderwijs te verwijzen. Hiermee lijkt het beleid een antwoord te formuleren op een concrete nood. Samen met het Kinderrechtencommissariaat, is de vzw NVSG (Nationale Vereniging tot Steun aan Gehandicapte personen) vragende partij. Hoe wordt er vandaag de dag gesproken en gedacht over inclusief onderwijs? Wat betekent het M-Decreet in concreto? Wat maakt het M-Decreet mogelijk en wat niet? Gaan we meer inclusief denken, of schiet het M-Decreet haar doel voorbij? De film BREEDHOEK tracht deze vragen in beeld te brengen. We focussen ons op leerlingen met een beperking die zich inschrijven in het gewoon onderwijs. Concreet gaan we in gesprek met leraars, ouders en leerlingen. Wat de film wil zichtbaar maken zijn niet meteen good of bad practices van inclusief onderwijs. De film wil niet belerend zijn, maar gewrongenheden, zwaartes en schoonheden laten zien zodat er tijd en ruimte kan vrijkomen voor meerstemmingheid en een genuanceerde blik.
​
Het onderwijsklimaat tegenover mensen met een beperking was lange tijd eerder wantrouwig van aard. Mensen met een beperking werden gezien als de personificatie van wat de succesvolle leerling niet heeft. Het vreemde of gebrekkige was datgene wat niet voldeed aan de norm. Een herwaardering van beperkingen, betekent echter dikwijls dat we moeten leren inzien dat mensen met beperkingen ook succesvol kunnen zijn. Het is op dit discours dat het huidige denken over inclusief onderwijs zich veelal heeft geënt. Beperkingen worden dan gezien als iets wat ook tot succesvolle leerresultaten kan leiden. Wanneer leraars, ouders en leerlingen dit inzien zijn ze veel meer geneigd om open te staan voor de ander en het vreemde. Maar is dat geen enge benadering van inclusief onderwijs, als het zich hiertoe beperkt?
BREEDHOEK probeert een andere blik te werpen op het debat. Geen consistent verhaal, maar een verhaal dat wordt. Geboren uit spanningen en tegenstrijdigheden, worstelingen, onbegrip, openheid en hoop.
​
​© 2016
MILAAP - ONTMOETINGEN
Tijdloze conversaties tussen de Sapera's
Naar een idee van Maïté Baillieul en Maya Sapera
Scenario, regie, camera, montage, productie: Maïté Baillieul
Klankinginieur + postproductie klank: Robbe Kieckens
productie assistentie: Maya Sapera en Lies Heylbroeck
assistentie montage en camera: Anneke De Smet
​
​De documentaire volgt de Belgische Maya Sapera die samen met de Indische Kalbelia danseres Khatu Sapera haar droomt realiseert en een universele dans en muziekvoorstelling maakt. De camera volgt de verschillende conversaties en gedachtengangen in een fase uit Maya's leven, waarin ze geconfronteerd wordt met de universele problematiek van de interculturele dialoog. Grenzen vervagen, internet verbindt mensen aan beide kanten van de wereldbol, multiculturaliteit is overal een realiteit. Kunnen we louter met gevoel communiceren? Is muziek een universele taal? Via welke taal kunnen we elkaar werkelijk begrijpen en respecteren? Waarom blijven we als individuen begrensd, beperkt? De kleurrijke beelden en muziek brengen ons tot bij Khatu Sapera thuis in Rajasthan en de Kalbeliagemeenschap, een nomadenvolk dat zich dreigt te verliezen in de snel toenemende globalisering. De Kalbelia dans en muziek werd in 2010 erkend door de UNESCO werelderfgoed. Het artistieke proces wordt een onvoorspelbare weg waarin Maya geconfronteerd wordt met de beperkingen van haar droom, de mens, de vriendschap en bovenal zichzelf.
​​
Ging in première in Gent, De Centrale (in het kader van Europalia India) december 2013
Werd o.a. getoond op
Ciné privé filmfestival Gent, februari 2014
In het kader van Ensor voor de beste documentaire, Filmfestival Oostende, september 2014
​
Duur: 85,48 min., Taal: Nederlands, Hindi, Radjasthaans en Engels met Nederlandse ondertiteling
Geluid: Stereo, Productiejaar: 2012 -2013
​
© 2013